اخبار

علت افزایش نرخ ارز از زبان خاندوزی/ بهبود شرایط در هفته های آینده

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت افزایش نرخ ارز و اینکه بدخواهان از طریق هراس آفرینی و القای انتظارات تورمی، موجب ایجاد برخی رفتارها در داخل شدند و عددهایی ساختند که با واقعیت کشور تناسبی نداشت، گفت: همه ما انتظار داریم سیاست‌های اقتصادی ثبات را به بازار ارز برگرداند و شاهد بهبود شرایط در هفته‌های آینده باشیم.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه گزارش مالی ۱۱ ماهه امسال تهیه شده است، اظهار کرد: در عملکرد ۱۱ ماهه امسال، ۱۱۴۷ همت مجموع درآمد پاییزی به خزانه بوده که معادل۹۰ درصد قانون بودجه است که نسبت به سال گذشته، حدود۶۰ درصد درآمدها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در مالیات و سایر درآمدهای جاری دولت، قریب ۱۰۰ درصد مصوب بودجه محقق شده است. ۱۱۵۴ همت مجموع هزینه ها و مصارف دولت بوده است که ۵۲ درصد نسبت به سال قبل مصارف دولت افزایش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه پرداخت عمرانی دولت به۱۰۴ همت رسیده که هشت درصدافزایش یافته است، افزود: ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق فروخته شده را دولت بازپرداخت کرده است که ماهانه۱۱/۵ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است. مانده بدهی دولت به بانک مرکزی بابت تنخواه گردان صفر است. این عدد سال قبل۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که این یعنی دولت انضباط بودجه ای را رعایت کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برخی نگرانی‌ها بابت تورم زایی بودجه در سال جاری و سال بعد، گفت: عملکرد دولت این بوده که سخت‌گیرانه نسبت به بودجه عمل کند.

خاندوزی عنوان کرد: با توجه به آمار بانک مرکزی، در دوازده ماهه منتهی به پایان دی، رشد نقدینگی به ۳۴.۱ درصد رسیده است. پیش بینی‌ها این است که از محل کسری بودجه و رشد نقدینگی، شاهد چشم انداز بهتری خواهیم بود.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره صدور مجوزهای صنفی گفت: این کار از ۱۲ بهمن ماه آغاز شده اما نیازمند این بود که پاسخ استعلامات بر خط باشد و کندی به این دلیل است که در این استعلامات اختلالاتی به وجود آمده که امیدوارم این مشکل فنی برطرف شود.

خاندوزی درباره تفاهم نامه در سفر چین برای مبادله با یوآن، خاطرنشان کرد: سیاست دولت در زمینه تسویه تجاری این بوده است که از حداکثر ظرفیت ارز محلی استفاده کند و دلار و یورو را به صفر یا حداقل برساند. در روسیه هم چنین موضوعی مطرح شد و توافق خوبی حاصل شد. طرف چینی هم از این مسأله استقبال کرد. تا الان هم مبادلات بر اساس یوان صورت گرفته و سهم مبادلات غیر یوآنی حداقل بود. البته به تسهیل در این روند نیاز بود که بانک مرکزی مذاکرات لازم را با طرف چینی انجام داده است.

وی درباره سیاست دولت در خصوص ایجاد عدالت و شفافیت پرداخت ها، بیان کرد:  مسأله حقوق و دستمزدها در دستگاه های دولتی، شفاف شد. از۴۵۰ شرکت دولتی، نزدیک۳۴۰ شرکت مکلف شده اند و اطلاعات حقوق و دستمزد از مدیرعامل تا کارمندان در سامانه ثبت شده است. البته در برخی ماه ها اطلاعات ناقص است اما مجموعا ثبت این اطلاعات شفافیت زیادی پیدا کرده است. درباره زیرمجموعه های شرکت های دولتی دچار نقصان اطلاعات هستیم و به اصلاح قانون در این زمینه نیاز دارد.   برخی شرکت ها یا بانک ها که دولت فقط مقداری سهام دارد، مکلف به رعایت سقف پرداخت نیستند. باید احکام دقیق‌تری درباره این دو نوع شرکت اخیر در نظر گرفته شوند تا اطلاعات این شرکت ها هم شفاف شود. مسأله شفافیت و عدالت در دستمزدها در شرکت های دولتی پیگیری شده است.

راهکارهایی برای مهار تورم

خاندوزی در پاسخ به پرسشی در خصوص راهکار دولت برای مهار تورم، تصریح کرد: کنترل تورم دغدغه مهم مردم و اولویت دولت است. در زمینه مهار تورم چند دسته سیاست داریم که همزمان اجرا شد. در نفت ماه اول دولت موفق شد تورم را کاهش دهد، اما از اردیبهشت امسال مسایل داخلی و خارجی شرایط را متفاوت کرد و یک موج تورم جهانی ایجاد شد، اما در برابر موج تورم داخلی و خارجی، سیاست کنترلی نقدینگی اجرا شده است.   کسری بودجه را به صفر رسانده‌ایم.   اجرای سیاست‌های منجر به رشد اقتصادی، کاهنده تورم است. حدود ۳ درصد رشد اقتصادی در شش ماه اول امسال داشته‌ایم.   با این حال انتظارات تورمی جدید شکل گرفت و در ارز، طلا و دارایی نوسان قیمت ایجاد شد که دولت در حال تلاش است تا با افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت‌های کالاهای دیگر نباشیم. امیدواریم افتتاح مرکز مبادله هم کمک کند.

ادامه عرضه خودرو در بورس

خاندوزی درباره رویکرد دولت درباره روش‌های ارائه خودرو گفت:  روش قرعه‌کشی مثل سایر روش‌ها مزایا و معایبی دارد و سیاستگذار باید بهترین روش را در هر مقطع انتخاب کند. ما در حال حاضر سازوکار ارائه خودرو در بورس را ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب نشدن FATF مانعی برای اجرای توافقات با چین نخواهد بود؟ اظهار کرد: ما تمام توافقات خود را با جمیع همه ملاحظات پیش می‌بریم. با همه این ملاحظات سرمایه‌گذاری خارجی و تجارت خارجی ما افزایش یافته است. FATF خللی در اجرای سند ۲۵ ساله با چین یا شانگهای ندارد. FATF باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود.

انتظار داریم ثبات به بازار ارز بازگردد

خاندوزی درباره علت افزایش نرخ ارز تصریح کرد: ما وقتی درباره مصارف و منابع ارزی صحبت می‌کنیم، در شش ماهه اول امسال شاخص‌ها موید این بود که بازار به نحو مطلوب اداره می‌شد، اما بدخواهان مردم ایران از طریق هراس آفرینی و القای انتظارات تورمی، موجب ایجاد برخی رفتارها در داخل شد و کانال‌های تلگرامی و کانال‌های قماری عددهایی ساختند که با واقعیت کشور تناسبی نداشت. همه ما انتظار داریم سیاست‌های اقتصادی ثبات را بازار ارز برگرداند. با تدبیر جدید بانک مرکزی و مرکز مبادله امیدواریم که شاهد بهبود شرایط در هفته‌های آینده باشیم.

بازگشت به لیست

36 نظر در “علت افزایش نرخ ارز از زبان خاندوزی/ بهبود شرایط در هفته های آینده

  1. الیا گفت:

    سلام مانیتور خودرو ام وی ام x22 pro یکدفعه خاموش شده لطفا راهنمایی کنید

    1. با سلام این ایراد جدیدا در تمامی خودرو های mvm x22 pro اتفاق می افته و تمام دستگاه ها یکدفعه خاموش میشن اول برای رفع ایراد مقاله ریست کردن رو مطالعه بکنید اگر درست نشد چون ماشین گارانتی داره بهتره بدید گارانتی اگر هم از گارانتی نتیجه نگرفتید مجموعه ما میتونه براتون تعمیر کنه

  2. شیرازی گفت:

    با سلام
    پخش فابریک دنا خراب شده صفحه سیاه شده موقع دنده عقب سفید میشه راهنمایی کنید

    1. با سلام بله مجموعه ما یک روزه مانیتور دنا رو تعمیر مینه با ضمانت ۳ ماهه

  3. محمد رضایی گفت:

    سلام ممنون از سایت شما من ۲۰۷ دارم موقع بلوتوث صفحه سفید میشه

    1. با سلام بله تماس بگیرید تا راهنماییتون کنم

  4. درویش گفت:

    با سلام من امپلیفایر ماشینم خراب شده لکسوسrx350 ایا شما تعمیر میکنید

    1. با سلام
      بله اگر دست نخورده باشه براتون تعمیر میکنیم

  5. صباغ گفت:

    با سلام پخش فابریک لیفان من خراب شده ایراد صدا داره بلندگو ها رو سوزونده چیکار کنم

    1. با سلام
      بله این ایراد تو چند مدل دستگاه خیلی شایع هست مجموعه ما با ضمانت براتون تعمیر میکنه

  6. محمدی زاد گفت:

    با سلام شما پخش فابریک لکسوز هم تعمیر میکنید

    1. با سلام بله فقط مشخصات دقیق رو بفرستید

  7. مینا گفت:

    سلام شما برای نصی مانیتور به محل منزل ما هم میایید ؟

    1. با سلام
      بله فقط یه هزینه ایاب و ذهاب اضافه میشه

  8. کریم گفت:

    سلام ایا شما در شهر شیراز نمایندگی دارید

    1. با سلام نه متاسفانه مجموعه ما در شهر کرج واقع شده شما میتونید دستگاه خودتون رو با تیپاکس و یا پست ارسال کنید

  9. asia net گفت:

    با سلام بروزرسانی وینکا مدل s170 چقدر میشه

    1. با سلام اگر گارانتی داره رایگان هست ولی بدون گارانتی شامل هزینه میشه

  10. ماتریکس گفت:

    با سلام
    قیمت مانیتور ۱۱ اینچ پرشیا داشبورد جدید رو میخواستم

    1. با سلام لطفا از سایت دیدن کنید و یا تماس بگیرید ممنونم

  11. یاسمین گفت:

    سلام ببخشید مزاحم شدم شما مولتی مدیا چکی هم میفروشید به صورت اقساط

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز
      نه متاسفانه به خاطر نوسان شدید بازار فقط نقدی هست

  12. هادی زباتی گفت:

    سلام مانیتور فابریک شاهین روی بروز رسانی گیر کرده چیکار کنم

    1. با سلام دستگاه شاهین با برند سیمیا باید حتما از طریق نرم افزار اپدیت بشه باید حضوری تشریف بیاورید

  13. دنیا الکترونیک گفت:

    استاد شما اموزش هم دارید برای تعمیرات

    1. سلام خدمت شما با توجه به مشغله کاری شرمنده شما هستم اگر فایل خواستید در خدمتم

  14. -المپیک گفت:

    سلام وقت بخیر تاچ دستگاه من شکسته چقدر هزینه میشه چقدر زمان میبره

    1. سلام قیمت تاچ بستگی به نوع دستگاه داره باید مشخصات دقیق تو واتساپ بدید

  15. ماتریکس گفت:

    سلام مهندس شما قطعات برای فروش دارید

    1. با سلام خذمت شما همکار گرامی به صورت محدود بله

  16. داوود سلامی گفت:

    اقا شما اپدیت برند وینکا انجام میدید؟

    1. با سلام بلا مجموعه ما نمایندگی رسمی وینکا در استان البرز هست

  17. لیلا گفت:

    سلام وقت بخیر مانیتور فابریک تیبا شرکتی مجود دارید

    1. بله هم شرکتی دارم هم نمونه موجود در بازرار با مدلهای مختلف لطفا تماس بگیرید

  18. سعید گفت:

    با سلام قسمت پایین مولتی مدیا ۲۰۷ رو موجود دارید

    1. با سلام بله چند مدل موجوده تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *